Dr Goran Lažetić

Psihijatar

Autor više knjiga i priručnika iz oblasti bolesti zavisnosti i zdravog stila života

Neka interesovanja?

Subscribe!

Primite nove tekstove putem e mail-a. Upišite e mail adresu ukoliko želite da se prijavite putem FeedBurner!

среда, 19. новембар 2014.

ZDRAVSTVENE POSLEDICE ZBOG UZIMANJA PSIHOAKTIVNIH SUPSTANCI

Bolesti zavisnosti su bolest mozga! Ali uzimanje psihoaktivnih supstanci odražava se
na celokupan organizam sa sledstvenim posledicama. 

HIV, HEPATITIS B,C I DRUGE INFEKTIVNE BOLESTI


Zloupotreba supstanci ne dovodi samo do pada imunog sistema (čime je organizam podložniji raznim infekcijama) već je povezana i sa visokorizičnim ponašanjem kao što je korišćenje „zajedničke igle“, seksulani odnosi bez zaštite... Takvo visoko rizično ponašanje u kombinaciji sa oslabljenim imunitetom značajno povećava rizik od dobijanja HIV – ADIS, hepatitsa B i C, kao i drugih infektivnih obolenja. 


Mnogi zavisnici tek kada dodirnu dno traže pomoć. Heroin sam počela da uzimam sa svojih 17 godina, prvo na nos, a zatim iglom. Nisam razmišljala o posledicama, niti sam mislila da ih može biti. Htela sam da se osećam lepo. Bilo mi je važno samo da uzmem heroin, o sterilnoj igli - nisam ni znala šta je to. Sa 19 godina otkrili su da imam hepatits C, ali bez obzira na saznanje da sam “zaražena”, tome nisam pridavala prevelik značaj. Nastavila sam i dalje da uzimam heroin. A zatim nekoliko godina kasnije kao grom iz vedra neba „HIV pozitivna“. Tu se srušio ceo moj svet. Šta dalje? Otišla sam da se lečim od zavisnosti, ali hepatitis C i HIV stoje mi iznad glave kao velike posledice mog drogiranja, nerazmišljanja i olakog shvatanja droga. Kako sad da se nosim sa tim?

POREMEĆAJI KARDIOVASKULARNOG SISTEMA


Pronađena je veza između uzimanja mnogih PAS i razvijanja kardiovaskularnih poremećaja, od poremećaja srčanog ritma, oštećenja srčanog mišića, pa do infarkta miokarda. Osobe koje uzimaju intravenski psihoaktivne supstace mogu da razviju poremećaje kao što je kolaps vena i bakterijske infekcije krvnih sudova kao i srčanih zalistaka. 

Prvi put sam se upoznao sa drogama, i shvatio koliko je to ozbiljna bolest  kada me je moja bivša supruga pre godinu dana pozvala i rekla: „Dođi hitno u  urgentni centar, sin nam umire“. Bio sam prestravljen. Odmah sam seo u auto  i odjurio u UC. Kada sam stigao, supruga je bila „na ivici živaca“. Saznao sam  tada da mu je pozlilo ne nekoj rođendanskoj žurci, da mu je srce bilo prestalo
da radi. Tada sam takođe saznao i da je moj sin na žurci uzeo nekoliko  tableta ekstazija. Uspeli su u UC da ga spasu. Posle smo upućeni na lečenje  od narkomanije. Sada je već godinu dana u apstinenciji. Strogo poštujemo  sva terapijska pravila... Samo da se onako nešto više nikada ne ponovi.


RESPIRATORNI POREMEĆAJI


Uzimanje PAS vodi raznim poremećajima respiratornog sistema – bronhitis, emfizem, astma, bolovi u grudima,  karcinom pluća....  

POREMEĆAJI GASTROINTESTINALNOG SISTEMA


Mnoge PAS izazivaju muku i povraćanje neposredno po uzimanju iste, prisutni su i bolovi u stomaku. Česta su oštećenja jednjaka, želuca i creva u vidu akutnog i hroničnog zapalenja sluznice, kod želuca i dvanaestopalačnog creva  čest je i  čir (grizlica), a neretko i karcinom.

POREMEĆAJ MIŠIĆNO-SKELETNOG SISTEMA


Poznato je da steroidi ako se uzimaju u adolescenciji zaustavljaju rast kostiju, pa dolazi do prestanka rasta. Druge PAS mogu da prouzrokuju grčeve u mišićima kao i opštu mišićnu slabost.

OŠTEĆENJE BUBREGA


Neke PAS prouzrokuju oštećenje bubrega,  pa  čak i iznenadno otkazivanje rada bubrega.

OŠTEĆENJE JETRE


PAS oštećuju jetru. Može da se javi hepatomegalija, hepatitis, ciroza jetre i karcinom jetre.


Nisam ni mislio da sam alkoholičar, iako sam se opijao skoro svaki dan.  Nisam mislio ni da imam posledice zbog pijenja alkohola. Tek kada su me  uhvatili na poslu pijanog i uslovili da se lečim ili otkaz, posle pretraga  ustanovili su da imam cirozu jetre. Imam 50 godina. Sada živim sa cirozom.
Ne pijem više alkohol, ali do kraja života tu posledicu zbog mog alkoholizma  moram da lečim... I, na žalost, znam da je nikada i neću izlečiti... Moja jetra  lagano i pored terapije propada...

NEUROLOŠKA OŠTEĆENJA


Sve PAS remete normalno funkcionisanje mozga i menjaju  njegov metabolizam, ali neke PAS više utiču na organsku promenu mozga, što dovodi do negativnih posledica kao što su gubici svesti, glavobolje, epi napadi, moždani udar, raširena oštećenja moždanih struktura koja utiču na sve aspekte života. 

Zbog infekcije tetovaže, sin mi je završio na odeljenju hirurgije. Primljen je u petak. U nedelju oko 14 sati moja supruga i ja odlazimo mu u posetu. Bio je sam u  bolesničkoj sobi. Sedeo je na krevetu i rešavao ukrštene reči. Čim sam ušao kod njega primetio sam da sa njim nešto nije u redu. Bio je izrazito crven po  licu. Čelo mu je bilo oznojeno te je levom rukom brisao znoj sa čela. Ustao je i
odjednom preko kreveta pao kao pogođen. Počeo je da se koči i u jednom  trenutku se sav ukočio. Koža mu je bila izrazito modra, a naročito usne.
Bukvalno je umirao na mojim rukama.  Supruga je iz sveg glasa vikala:  “Upomoć, umro nam je sin”. Pokušao sam  da mu otvorim usta, ali su mu  vilice bile ukočene. Nekako sam uspeo da mu otvorim usta. Tada mi je  izgrizao prste. Primetio sam da je prestao da diše. Povukao sam mu jezik koji  mu je već zapao u dušnik. Tog trenutka je počeo da krklja. Na ustima mu se  pojavila sukrvičava pena. Umokrio se.   Napad je trajao nekoliko minuta, a za mene bila je to večnost. Na
zapomaganje supruge okupilo se svo medicinsko osoblje. Polusvesnog  postavili smo ga da sedi na krevetu. Gledao je izbezumljeno u medicinsko  osoblje. Prišla mu je doktorka i pitala ga kako se zove. Na njeno pitanje jedva  je polurazumljivo rekao svoje ime. Nije znao da joj kaže kad je rođen. Na   njeno pitanje koga ima od porodice rekao je da ima mamu, tatu i brata. Nije  znao da kaže kako mu se zove brat. Izmerila mu je pritisak. U tom trenutku  imao je 240/140. Dali su mu neku injekciju. Bio je zbunjen i pitao “što ste se  svi okupili”. Ubrzo je zaspao dubokim snom. Čuo sam kada je doktorka rekla  da je u pitanju epi napad. Kasnije sam saznao da je zbog njegovog  alkoholizma i naglog prestanka pijenja imao epileptični napad i težak  apstinencijalni sindrom

POREMEĆAJI DUŠEVNOG ZDRAVLJA


Upotreba PAS neminovno dovodi do poremećaja duševnog zdravlja: nervoza, depresija, promenljivo raspoloženje, nesanica, psihoze (paranoja, halucinacije), agresivnost, suicidalnost, zavisnička ličnost.

Najčešći psihijatrijski simptomi povezani sa uzimanjem PAS


Delirijum
Depresori, Stimulanti, Opioidi,
Kanabinoidi, Halucinogeni, Inhalati

Demencija 
Depresori, Inhalati

Amnestički poremećaji 
Depresori,

Psihotični poremećaji
Depresori, Stimulanti, Opioidi,
Kanabinoidi, Halucinogeni, Inhalati

Poremećaji raspoloženja
Depresori, Stimulanti, Opioidi,
Kanabinoidi, Halucinogeni, Inhalati

Anksiozni poremećaji
Depresori, Stimulanti, Opioidi,
Kanabinoidi, Halucinogeni, Inhalati

Seksualne disfunkcije 
Depresori, Stimulanti, Opioidi

Poremećaji spavanja 
Depresori, Stimulanti, Opioidi

POREMEĆAJI HORMONALNOG STATUSA


Upotreba steroida remeti normalnu produkciju hormona u telu, što uzrokuje
reverzibilne i ireverzibilne promene. Ove promene kod muškaraca dovode do atrofije
testisa i steriliteta, a kod žena do pojave muških telesnih karakteristika.

KARCINOM


Upotreba PAS kao što su cigarete, marihuana, alkohol... Najčešće se povezuje sa
karcinomom usta, pluća, želuca, creva, jetre, pankreasa... 

PRENATALNI EFEKTI


Studije su pokazale da različite PAS mogu da izazovu pobačaj, prerano rođenje,  malu
težinu na rođenju, razne anomalije  i razne druge kasnije kognitivne probleme.

SMRTNOST


Smrtnost zbog PAS je od 1980. godine udvostručena. Sve je više obolenja i smrtnih
ishoda zbog uzimanja PAS.  Danas u svetu, jedna od  četiri smrti povezana je sa
pijenjem alkohola, pušenjem cigareta, ili korišćenjem nekih drugih psihoaktivnih
supstanci.