Dr Goran Lažetić

Psihijatar

Autor više knjiga i priručnika iz oblasti bolesti zavisnosti i zdravog stila života

Neka interesovanja?

Subscribe!

Primite nove tekstove putem e mail-a. Upišite e mail adresu ukoliko želite da se prijavite putem FeedBurner!

уторак, 23. децембар 2014.

Alkoholizam, narkomanija i „ZAVISNIČKA LIČNOST“

Usled korišćenja i efekata psihoaktivnih supstanci (PAS), osobe doživaljavaju tranformaciju ličnosti (karakteristična zavisnička ličnost). U novoformiranoj zavisničkoj ličnosti postoje elementi neodgovornosti, egocentričnosti, bezosećajnosti, nepoštovanje socijalnih normi. Ponašanje zavisnika zasniva se na  „principu zadovoljstva“, umesto „principa realnosti“.

Voljna aktivnost je ozbiljno narušena. Zavisnik nema realne ciljeve, a još manje snage da realizuje svoje irealne ciljeve.




NAPOMENA
Promene karaktera, ličnosti i problemi ponašanja su glavne karakteristike i obavezan deo bolesti zavisnosti 


Najčće karakteristike zavisničkog ponašanja su:

1.       Socijalna i emocionalna nezrelost

Ne preuzima adekvatnu ulogu u porodici i široj socijalnoj zajednici.
Nesposobnost preuzimanja odgovornosti kroz nerealan, nezreo pristup procesu življenja.
“Pozajmio sam novac da bih uložio u noćni klub, a na kraju sam potrošio sav novac na alkohol, a dug su morali da vrate roditelji.”
“Roditelji su me poslali u Ameriku da završim IV razred SŠ, a ja sam se vratio posle mesec dana, jer tamo nisam mogao da se drogiram.”

2.       Nedostatak samodiscipline

Nedoslednost i odsustvo čvrstog stava – nepoštovanje datih obećanja i planova.
“Kasnio sam na časove i nije me bilo briga za posledice koje sam snosio.”
“Obaveze koje sam imao stalno sam odlagao za sutra, a sutra ponovo za sutra – učenje za ocene koje je trebalo da popravim u školi stalno sam odlagao za sutra, i pošto nikada nisam ni učio pao sam godinu”
“Kada mi se otac vratio iz inostranstva, plakao je i molio me je na kolenima da mu obećam da više neću uzimati drogu. Ja sam mu obećao, ali sam nastavio da se drogiram, jer mi očeve suze tada nisu ništa značile”
 
3.       Sebičnost i egocentričnost

Prednost se uvek daje PAS u odnosu na životne potrebe svoje porodice, prijatelja... Zavisnik nije sposoban da razume i prihvati normalne potrebe drugih i probleme svoje okoline.
Ujak mi je dao 200 evra za koje ja nisam rekao roditeljima, iako im je u to vreme novac bio preko potreban zbog lečenja moje majke. Ja sam taj novac propio”.
“Krao sam pare iz kuće ne razmišljajući da li im te pare trebaju”.
“Tražio sam od majke i brata, pa čak im i pretio i ucenjivao ih da vraćaju moje dugove koje sam napravio zbog kupovine heroina”.
“Ukrao sam bratu novac koji je on štedeo za odlazak na more”.
“Za bratov rođendan sam se toliko napio da su me roditelji morali odvesti u urgentni centar. Pokvario sam bratu proslavu rođendana i umesto da slave njegov rođendan svi su trčali oko mene i strepeli da li ću preživeti.”
“Moja sestra je htela da razgovaramo o njenim problemima sa dečkom. Obećala sam, ali me „hvatala aptinencijalna kriza“ i otišla sam da kupim heroin. Rekla sam joj da sada ne mogu da pričamo, ali da ćemo sutra sigurno. Međutim, sa njom nisam pričala ni sutra...”

4.       Negativan i kolebljiv stav prema autoritetima

Buntovno ponašanje ili menjanje stavova od prilike do prilike
“Nisam poštovao roditelje, stalno sam ih lagao, vikao na njih, pa čak sam ih nekada i udario”.
“Kada bi mi profesori dali lošu ocenu, iako sam je zaslužio, ja bih se svađao pa čak i fizički nasrnuo na njih”.
“Kada me je policija zaustavila zbog brze vožnje umesto da prihvatim odgovornost, ja sam se svađao sa njima i vređao ih pa su me na kraju i uhapsili”.

5.       Površan odnos sa ljudima

Nesposobnost negovanja pravog prijateljstva.

“Družio sam se samo sa alkoholičarima, pričao o alkoholnom piću i pijanstvima”.
“Bio sam samo sa narkomanima, jer sam jedino sa njima imao zajedničke teme”.
“Imao sam druga iz detinjstva. Još u OŠ smo sedeli u istoj klupi, i upisali smo istu SŠ da se ne bismo razdvajali. Posle dvadeset godina na njegovoj svadbi, iako me je uzeo sa kuma, toliko sam se napio, jer mi je to bilo jedino važno, da sam pijan polupao pola inventara. Nekoliko puta me je molio da se smirim, ali mene to nije bilo briga. Od tada više ne razgovaramo.”

6.       Ograničena interesovanja

 Zanemaruju se ranija interesovanja zbog totalne preokupiranosti PAS
“Pre bolesti aktivno sam se bavio košarkom, a za vreme drogiranja interesovanja su mi se svela na odlaske kod dilera i traženje mesta gde ću uzeti heroin”.
“Sva moja interesovanja bila su svedena  na nabavku heroina. Stalno sam razmišljao šta ću da radim kad istrošim ono što imam kod sebe. Ujutro sam razmišljao šta ću popodne, popodne sam razmišljao šta ću ujutro, i kako da nabavim heroin.”

7.       Nesposobnost adekvatnog izražavanja emocija

Pozitivni ili negativni ekstremi u pokazivanju emocija.
“Prema svojoj porodici ispoljavao sam negativne emocije, polivao sam ih vodom, vređao ih, udarao, a kada su mi trebale pare glumio sam dobrog sina tako što sam im govorio kako ih volim, nudio im „pomoć“...”

8.       Slabo podnošenje osujećenja i neuspeha

 „Kratak fitilj“ – brzo se iznevira i reaguje burno
“Dok sam gledao TV sestrina drugarica je slučajno promenila kanal, ja sam počeo da vičem, udario joj šamar i izbacio je iz kuće”.
“Kada je moj brat hteo da nazove druga i da proveri moju priču ja sam ga udario šakom u glavu, da se od udarca oborio na pod”.
“Kada bi mi roditelji počeli da prebacuju da sam se iz Amerike vratio zbog drogiranja, ja bih nenormalno skočio, vikao, mlatarao rukama, vređao ih....”.

9.       Lažljivost

Zavisnik u početku laže kao bi prikrio uzimanje PAS i posledice zbog uzimanja, a u kasnijim fazama bolesti laže u svim situacijama.
“Lagao sam roditelje da nisam primio platu, a ja sam je već bio potrošio u kafiću”.
“Lagao sam roditelje da mi daju novac kako bih izveo devojku u grad, a ja sam za te pare kupio heroin, a nisam ni izašao sa devojkom, nego sam veče proveo kod druga koji je isto koristio heroin, gde smo se zajedno drogirali”.
“Lagao sam majku da mi novac treba za ispite i knjige”.
“Kada bih povraćao od heroina govorio sam roditeljima da sam se otrovao hranom”.
“Kada bih bio u krizi majci bih govorio da sam se prehladio”.
“Kada su mi roditelji dali novac za upis na višu školu ja sam za taj novac kupio supstancu, a roditeljima sam rekao da su me napali na ulici i ukrali novac”.
U pokušaju da sebi i drugima ne priznaju realitet zavisnosti od PAS (a da bi mogli nesmetano da nastave sa uzimanjem PAS), zavisnici često koriste različite odbrambene mehanizme (sisteme odbrane koji im omogućavaju dalje produbljivanje bolesti). 

NAPOMENA
Odbrambene takTike su na svesnom nivou, kao manipulacije u cilju održavanja pijenja alkohola ili uzimanja drugih PAS i U toku lečenja mehanizmi odbrane se moraju razrešiti i razbiti kako bi došlo do terapijske promene 

ODBRAMBENE TAKTIKE


1.       Minimiziranje
Stalno umanjivanje svega što je problematično u vezi uzimanja PAS
“Kada me je otac jednom prilikom upitao koliko sam popio, ja sam rekao samo jedno pivo, a popio sam čitavu gajbu”.
“Kada bi mi brat rekao da sam narkoman ja sam mu odgovorio sam samo nekoliko puta uzeo i da ja mogu da prestanem kad god hoću”.

2.       Negacija
Poricanje svih problema zbog uzimanja PAS
“Kada bi me roditelji pitali da li se dogiram, ja bih im govorio da mi tako nešto ni u ludilu ne bi palo na pamet , i da to rade samo luzeri.”
“Negirao sam da sam ja ukrao novac iz kuće kada bi roditelji primetili da im je nestao novac”.

3.       Racionalizacija
Beskrajno opravdavanje uzimanja PAS
“Kada me je otac pitao zašto sam se napio rekao sam mu da sam sreo druga iz srednje škole koji je dobio dete i da sam pio na njegovo insistiranje”.
“Govorio sam da kada uzmem supstancu lakše prilazim devojkama”.

4.       Projekcija
Drugačije tumačenje realnih događaja sa ciljem da se drugima pripišu sopstvene greške zbog uzimanja i posledica PAS
“Sestri sam stalno prebacivao da je ona kriva što se svađamo, jer da me ostavi na miru do svađe ne bi ni došlo”.
“Ljudi su me izbegavali, a ja sam govorio da je to zato što sam pametniji od njih i da me oni mrze zbog mojih sposobnosti, a ne zato što sam narkoman i što sam bio agresivan”.
5.       Potiskivanje
Zaboravljanje neprijatnih događaja zbog uzimanja PAS
“Kada sam dobio kumče napio sam se i počeo da maltretiram sve goste, a na kraju sam se ispovraćao u sobi pred svim gostima”.
“Potisnuo sam da sam pretukao rođenog brata, jer mi je jednom prilikom kad sam došao pijan kući rekao da sam alkoholičar”.
6.       Socijalna komparacija
Upoređivanje sa drugim koji piju alkohol ili uzimaju PAS i koji imaju mnogo više izraženije posledice kako bi se umanjio značaj sopstvenog pijenja ili uzimanja droge

„Kad bi mi majka prigovorila da sam alkoholičar ja sam joj uzvraćao, kako sam ja alkoholičar kad se moj gazda toliko napije da ni automobil ne može da doveze do kuće, i šta mu fali, a ja sam uvek automobil mogao da dovezem u pijanom stanju do kuće.“
“Suprugu sam se stalno poredila sa komšinicom sa sprata koja je bukvalno padala u pijanom stanju i pronalazili su je po hodnicima, i ispred zgrade, a ja sam uvek bila na nogama.”